Pies w przedszkolu. Kilka słów o dogoterapii

dogoterapia

Dogoterapia to jedna z form animaloterapii, czyli terapii z udziałem zwierząt. Jest coraz chętniej wykorzystywana podczas zajęć z dziećmi w przedszkolu ze względu na wysoką skuteczność we wspieraniu ich rozwoju. Najczęściej taka forma terapii polecana jest dzieciom niepełnosprawnym, ale przynosi dobre rezultaty również w pracy z dziećmi zdrowymi.

Na czym polega dogoterapia?

W dogoterapii biorą udział specjalnie przeszkolone psy. Zwierzę powinno przejść badania potwierdzające, że może brać udział w pracy z dziećmi. Zajęcia prowadzi specjalista wyposażony w odpowiednią wiedzę. Zapewnia on bezpieczeństwo podczas terapii i bierze odpowiedzialność za psa. 

W trakcie pokazu dzieci mają okazję zapoznać się z psem, jego zwyczajami, a także nawiązać z nim relację. Uczestnicy zajęć krok po kroku oswajają się ze zwierzęciem pod okiem opiekuna, dzięki czemu w bezpieczny sposób budują zaufanie do czworonoga. Uczą się również, jak się wobec niego zachowywać i jak zachować ostrożność. 

Zajęcia z psem prowadzone są w formie zabawy i pokazu, co sprawia, że dzieci chętnie biorą w nich udział i z zaciekawieniem śledzą ich przebieg. Dodatkowo, dla niektórych dzieci dogoterapia okazuje się pierwszą okazją do nawiązania kontaktu z psem, co jest ciekawym i nowym życiowym doświadczeniem. 

Jakie efekty daje dogoterapia?

Dogoterapię można stosować zarówno w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, jak i zdrowymi. W każdym z przypadków osiąga się świetne efekty. Terapia z udziałem wyszkolonego psa pozwala przełamać lęk przed zwierzęciem i uczy tego, jak się nim opiekować oraz jak się zachować, spotykając obcego psa. Poza tym, dzieci w trakcie dogoterapii ćwiczą koncentrację i uczą się samodzielności. Rozwijają również umiejętności motoryczne, najczęściej poprzez obserwację zachowań psa i ich naśladowanie. Ponadto, kontakt ze zwierzęciem poprawia psychiczną kondycję dziecka, wpływając pozytywnie na jego dalszy rozwój.